Klacht over een EPC?

De eigenaar van een woning of een klein niet-residentieel gebouw moet over een EPC beschikken van zodra hij zijn gebouw te koop of te huur aanbiedt.

Het VEKA controleert via steekproeven zowel op aanwezigheid als op correctheid van de EPC’s. Ook de EPC-vermeldingen in advertenties worden gecontroleerd via websites, immokantoren, ….

Heeft u zelf ook vragen over de correctheid van uw EPC? Heeft u geen geldig EPC ontvangen of is de EPC-informatie in de advertentie niet correct? Dan kunt u dat via het klachtenformulier aan het VEKA melden: 

Ook notarissen moeten het VEKA verwittigen via het e-notariaat indien geen geldig EPC aanwezig is. Notarissen riskeren een boete van 250 tot 5000 euro als ze meldingen over de afwezigheid van een EPC niet doorgeven aan het VEKA.

Als na een melding van de notaris, een controle van het VEKA of een klacht blijkt dat een eigenaar niet over een geldig EPC beschikt, dan wordt een procedure opgestart.  Ontbreekt een geldig EPC op moment van controle dan kan het gebouw wel nog verkocht of verhuurd worden maar de eigenaar riskeert een geldboete van 500 euro tot 5000 euro.
 

Wanneer wordt een klacht behandeld door het VEKA?
  • De klacht moet schriftelijk, per brief of mail, ingediend worden en mag niet anoniem zijn. Vul bij voorkeur het bovenstaande klachtenformulier zo goed mogelijk in en stuur het naar veka@vlaanderen.be
  • Indien u geen EPC heeft ontvangen dan kunt u klacht indienen uiterlijk binnen een jaar na aankoop (datum akte) of in geval van huur, tot uiterlijk één jaar na ondertekenen van het huurcontract.
  • Bij twijfels over de correctheid van een EPC heeft u 2 jaar (na aankoop) de tijd om een klacht in te dienen. Er mogen nog geen werkzaamheden uitgevoerd zijn. 
Hoe verloopt de klachtenprocedure over de correctheid van een EPC?
  • Om de correctheid van het EPC na te gaan, wordt via het gebruikte softwareprogramma nagegaan of de energiedeskundige fouten of weinig voorkomende situaties heeft ingevoerd. Op onze pagina met de veelgestelde vragen vindt u meer informatie over hoe het EPC moet opgemaakt worden en welke bewijsstukken kunnen gebruikt worden.
  • Als het VEKA op basis van de informatie van de energiedeskundige niet kan achterhalen of de gegevens in het EPC correct zijn, zal een controle ter plaatse uitgevoerd worden. Werden er na de opmaak van het EPC aanpassingen doorgevoerd aan de gebouwdelen die  naar aanleiding van de klacht gecontroleerd moeten worden, dan kan het VEKA niet meer vaststellen of de situatie, zoals gerapporteerd in het EPC, al dan niet correct was. In dat geval wordt de klacht dan ook afgesloten.
  • Bij een controle ter plaatse moet het VEKA toegang tot het gebouw of gebouwdeel (en stookruimte bij appartementen) krijgen. Het VEKA voert zelf geen destructief onderzoek uit. Alle relevante info (plannen, facturen, …) moet voor of uiterlijk tijdens dit plaatsbezoek ter beschikking gesteld worden van het VEKA.
  • De volledige procedure kan tot 6 à 8 maanden in beslag nemen. Op het einde van de procedure wordt u op de hoogte gebracht van de beslissing van het VEKA.
Boetes?
  • Bij afwezigheid van een EPC riskeert de verkoper/verhuurder een boete maar zal de koper/huurder geen EPC ontvangen.
  • Als blijkt dat er fouten gemaakt werden in het EPC, riskeert de energiedeskundige een boete. Hij is verplicht om deze fouten te corrigeren en het EPC aan te passen volgens de controlevaststellingen van het VEKA. Het aangepaste EPC wordt aan de huidige eigenaar van de woning bezorgd. Bij verhuur moet de eigenaar een kopie van het aangepaste EPC aan de huurder bezorgen.
  • Als u een klacht indient, wordt u omwille van privacyredenen niet op de hoogte gebracht van de eventuele sanctie die aan de eigenaar, makelaar of energiedeskundige werd opgelegd.
Let op!
  • Oplossen van louter contractuele geschillen is geen bevoegdheid van het VEKA. Het VEKA kan een uitspraak doen over de vereiste aanwezigheid, advertentieverplichting of correctheid van het EPC maar kan geen uitspraak doen over contractuele geschillen of geleden schade. 
  • Bij de berekening van de energiescore wordt geen rekening gehouden met de kwaliteit van de uitvoering van de (werken aan de) woning. Vochtproblemen, luchtkwaliteit, defecte installaties, houtrot, …. hebben dan ook geen rechtstreekse invloed op de energiescore op het EPC. Zo kan het voorkomen dat een goed geïsoleerde woning met een goede energiescore toch vochtproblemen ondervindt. Meer informatie over woonkwaliteit vindt u op de website van Wonen Vlaanderen. Indien u klachten heeft over de woningkwaliteit, kan u terecht bij uw gemeente.