Kan ik een reeds geplande plaatsing van de digitale meter uitstellen?

De pauzeknop voor de verdere uitrol van de digitale meter bij eigenaars van zonnepanelen is momenteel ingedrukt op vraag van de Vlaamse minister van Energie. Tot begin april 2021 worden er geen digitale meters meer geplaatst door Fluvius bij eigenaars van zonnepanelen die hun installatie in dienst hebben genomen voor eind 2020 in afwachting dat de nieuwe regelgeving wordt beslist.

Als het technisch niet anders kan (bijvoorbeeld bij defecte meters, spanningswijzigingen,…), in het geval van een nieuwe zonnepaneleninstallatie vanaf 1 januari 2021 of als de zonnepaneleninstallatie ouder is dan 15 jaar, zal nog wel een digitale meter bij eigenaars van zonnepanelen geplaatst worden.

Als u uw zonnepanelen in dienst nam voor eind 2020 en al een afspraak met Fluvius had voor de plaatsing van een digitale meter kan u deze afspraak kosteloos uitstellen tot april 2021, tot de regelgeving over deze retroactieve investeringspremie in werking is getreden. Nadien zal de besliste regelgeving over de retroactieve investeringspremie en de uitrol van de digitale meter van toepassing zijn. Voortaan gebeurt de uitrol van de digitale meter straat per straat, wijk per wijk en gemeente per gemeente.

Indien Fluvius de afspraak heeft geannuleerd, moet u zelf niets ondernemen voor en nieuwe afspraak. Fluvius zal zelf contact opnemen voor het maken van een nieuwe afspraak.

De planningschecker van Fluvius toont wanneer u aan de beurt bent.  
Fluvius zal u op tijd informeren en een afspraak voorstellen. Indien de voorgestelde dag of het uur niet passen, kan u uiteraard een andere afspraak maken, maar die zal wel moeten vallen in de periode dat uw wijk aan de beurt is voor de plaatsing van de digitale meter. Gemiddeld genomen heeft men een periode van 4 tot 6 weken waarbinnen men de afspraak voor de plaatsing van de digitale meter kan verplaatsen. De plaatsing uitstellen met meerdere maanden of jaren is momenteel niet mogelijk. U kan dus niet vragen om de plaatsing van de digitale meter langer uit te stellen.

Lees ook het antwoord op de vragen 'Kan ik de door Fluvius voorgestelde plaatsing van de digitale meter weigeren?' en  'Als ik de digitale meter uitstel of weiger, krijg ik dan later nog een retroactieve investeringspremie?'